Cerita Keturunan

"keturunan yang baik menghasilkan benih yang baik"

bukan kali pertama aku dengar.
banyak kali.
dari mulut pelbagai orang.
dari orang tua sampai kawan2 sebaya.

kemudian segalanya klik dalam kepala aku.

"sekali anak terlanjur--
tujuh keturunan berjangkit sama"

tolong berhenti.
atas dasar kemanusiaan--
tolong berhenti.

begitu ramai kes yang terlepas dari aku. asalnya mau aku bantu carikan keluarga angkat kemudian tak jadi. digugurkan, diracunkan, dibuangkan.

"anak saya akan dibenci. dia tak ada tempat dalam dunia ini. sebab dia keturunan saya. dan dia akan jadi macam saya."

kawan2, adik2, kakak2, abang2, pakcik-makcik,

kalau IMAN yang sebaik2 perkara itu PUN tak dapat diwarisi--
takkanlah dosa tuhan IZINKAN dibagi2?

anak imam perangai macam iblis-- ada.
anak penyanyi jadi tahfiz-- ada.
anak ustaz buntingkan anak orang-- ada.
anak mak bapak tak pernah sembahyang jadi orang alim-- ada.

25 rasul yang kita wajib tau.
aku boleh terangkan satu persatu kisah yang datang dari nasab tidak elok.

tak payah jauh2.
pergi tanya pengkomen2 dan penyebar2 fitnah di forum sana--
"mak bapak kau keturunan bangsat ke?"

kebaikan dan kejahatan--
adalah pilihan.

 

Total Pageviews